Du bruker helt sikkert e-post hjemme og på arbeidsplassen – tenk over alle stedene på nettet hvor du har profiler og brukerkontoer, og hvor e-postadressen din ble brukt for å opprette dem. E-postkontoen din er et samlingspunkt, og er å anse som hjertet inn i ditt digitale liv. Får en inntrenger tilgang til e-postkontoen din så kan de også få tilgang til andre tjenester du bruker. God e-postsikkerhet er viktig, og denne veiledningen viser deg hvordan.
I denne leksjonen vil du lære hvordan du kan bruke e-post på en sikrere og tryggere måte enn du gjør nå.
Du vil lære:
Følg disse enkle rådene og bli tryggere på nettet:
E-post er en meldingstjeneste bestående av protokoller og teknologier som lar deg utveksle meldinger med andre brukere eller tjenester. Den som sender e-posten kalles avsenderen, og den (eller de) som får e-posten kalles mottaker(ne).
Den første e-postmeldingen ble sendt i 1971, og arkitekturen for dagens e-posttjenester er bygget rundt eldre prinsipper, men med teknologier som er blitt «lappet sammen» og forbedret for å overkomme dagens digitale trusler. På 70 og 80-tallet besto e-postmeldinger av ren tekst og ofte var e-posttjenester brukt for intern kommunikasjon innad i organisasjoner som universiteter og virksomheter uten tilknytning til internett. Det var ikke behov for e-postsikkerhet på denne tiden.
Ofte ble fornavnet, kallenavnet eller initialene brukt som mottakeradresse, men når virksomheten ble koblet til internett ble alfakrøllen innført for å skille og gruppere e-postadresser fra andre med like navn på nettet. Det gjøres ved å bruke et alias sammen med et domenenavn for å gjøre adressen unik. E-postadresser må som IP-adresser og telefonnummer også være unike når de brukes på felles plattformer som internett.
Eksempel på en e-postadresse er ola.nordmann@gmail.com – aliaset er «ola.nordmann» og domenet er gmail.com som eies og administreres av Google.
Som nevnt ble e-post først utviklet for å overføre tekst uten formatering fra avsender og til mottaker over lokale nettverk. Etter World Wide Web (WWW) kom ble HTML som er markeringsspråket for oppbygging av nettsider tilgjengelig i e-postklienter som tilrettela utveksling av e-postmeldinger med HTML.
Mange velger å bruke Gmail.com og Outlook.com (tidligere Hotmail.com) eller tilsvarende tjenester for e-postkontoen. Den største utfordringen med gratis e-posttjenester på nettet er at du bindes til tjenesteleverandørens domenenavn. Det betyr at du ikke har kontroll på e-postkontoen din dersom du blir utestengt eller mister tilgang til e-postkontoen din.
Ved å opprette ditt eget domenenavn på internett får du full kontroll på din e-postkonto, du beholder alltid samme e-postadresse, og du kan når som helst flytte domenet ditt og e-postkontoen din til ønsket tjenestetilbyder med bedre funksjonalitet og vilkår. Det ser også mer proft ut når e-postadressen din er din egen merkevare, og ikke en annens. Hvordan ville du reagert dersom fastlegen din brukte en Gmail-adresse fremfor legesenterets private domene for å kommunisere med deg elektronisk?
Et domenenavn koster rundt 120 kr i året, og i Norge finnes mange tilbydere av .NO og .COM domener. I Norge er det NORID som forvalter det norske toppdomenet, og som tildeler såkalte registrarer rettigheter til å videreselge og administrere domenetjenester. Når du har registrert ditt nye domenenavn gjennom en registrar så logger du inn i kontrollpanelet på registrarens nettsider for å administrere eller flytte domenet ditt.
Det er stor konkurranse mellom registrarene, og derfor bør du for å unngå skuffelser senere velge en etablert registrar. Det anbefales at du vurderer følgende registrarer for ditt nye domenenavn da disse er etablerte i markedet og tilbyr domener til konkurransedyktige priser, og har enkle og intuitive kontrollpanel for enkel administrasjon av ditt domene.
Du bør prioritere følgende for bedre e-postsikkerhet når du skal velge leverandør for din e-postkonto:
Ofte er det fristende å bruke e-posttjenester fra kjente tilbydere som Microsoft og Google alene. Det gir mening ettersom brukergrensesnittet er brukervennlig og mange av tjenestene som tilbys er gratis å bruke. I tillegg er spamfiltrene for filtrering av uønsket e-post svært presise – det tar bare noen minutter fra du logger inn til du kan å begynne å bruke e-posttjenestene. De fleste kjenner også til deres produkter og tjenester som betyr at virksomheter kan spare kostnader for opplæring og brukerstøtte.
Inntil nylig driftet de fleste virksomheter og universiteter i Norge egne serverparker, men mye er nå flyttet over til kostnadsbesparende tjenester som Office 365. Disse tjenestene er meget populære og kan gå på bekostning av e-postsikkerhet da tjenester hvor et stort antall brukere samles på et og samme sted tiltrekker seg hackere, og blir ofte utsatt for cyberangrep.
Proton (tidligere ProtonMail) er en personvernfokusert e-posttjeneste hvor dine e-poster krypteres før de forlater enheten din. Dine krypterte e-poster lagres i sikre datasentre i Sveits hvor det er tilnærmet umulig for noen å få tilgang til din private e-postkonto og e-poster. Mister du passordet til din Proton-konto så kan ikke Proton gjenopprette e-postene dine, så sikkert er det.
E-posttjenesten Proton er et faglig sterkt team med rask support, og har et godt rykte når det gjelder e-postsikkerhet og sikker oppbevaring av dine data. Og med seg på laget har de professor Tim Berners-Lee som er oppfinneren av verdensveven (World Wide Web). De har også mottatt offentlig støtte fra EU’s Horizon 2020-program for utvikling av ekstremt sikre e-posttjenester.
På bakgrunn av dette anbefales Proton som din nye leverandør av sikre e-posttjenester. Du kan opprette en ny e-postkonto gratis for å prøve brukergrensesnittet og tilhørende funksjonalitet. Og så legge inn ditt nye domenenavn, og bruke «Easy Switch» i appen for enkel og sikker import av din nåværende e-postkonto inkludert dine meldinger, kontakter og kalendere fra alternativene Google, Outlook, Yahoo og andre tjenestetilbydere.